Salutare si bine ai revenit la Metalfan.ro. Data trecuta cind am vorbit, a fost cu ocazia unui Metal Blitz, asa ca nu am putut povesti nimic in afara celor 10 intrebari standard. Sa recuperam acum. O biografie exista pe site-ul M.S., deci o sa te intreb altceva decit cum ai inceput sa cinti si prin ce trupe ai trecut. Ai cunoscut din interior scena rock din Romania in anii 80. Privind retrospectiv, cam care crezi ca a fost valoarea trupelor romanesti din anii 80? Am avut trupe de valoare, albume care sa se poata compara cu cele din Vest?
-Salut si bine te-am gasit, din nou. Sigur ca am avut trupe de valoare si albume dar cred ca la majoritea s-ar putea mentiona mai mult piese luate individual, nu albume intregi. Problema era, si exista acum de fapt, ca fiecare muzicant avea influente de afara si nici nu se putea altfel fiindca de acolo ‘’furam’’ meserie, sound-uri, conceptii, idei de show si apoi reinventam si inovam cu totii fara exceptie. Nu uita ca era greu sa gasesti un disc strain ca sa-l cumperi sau barem sa-l tragi pe banda sau caseta, ca sa nu mai zic sa vezi un concert pe VHS. Ne uitam la cate un concert Priest, Maiden, etc. ca la O.Z.N.-uri si pe urma ne urcam si noi pe scena ca sa ‘’dam in jos’’ cu chitarele, statiile, tobele si P.A.-urile noastre construite 90% autohton. Ca sa revin, eu zic ca albumele mai ‘’originale’’ din anii ’80 pot fi numarate pe degetele de la o mana si poate un pic mai bine am stat aici in anii ’70.
Si cum este acum scena rock romaneasca, fata de atunci? S-a schimbat in bine, in rau? Ce parere ai despre activitatea din prezent a colegilor tai de generatie Iris, Holograf, Compact, Celelate Cuvinte, Kripton, etc ? Dar despre trupele tinere?
-Peisajul rock de acum e in primul rand mult mai bogat si chestia mai buna e ca exista o pleiada de instrumentisti buni si cu idei. Ramane de vazut cati dintre ei vor avea rabdarea si ambitia sa se bata cu sistemul comercial pseudo-cultural promovat de posturile de televiziune si de majoritatea radiourilor, de a pastra crezul si de a canta rock. Chestia proasta e ca nu se promoveaza trupele romanesti, nu exista nicaieri o emisiune TV specializata iar varza playlist-urilor de la posturile de radio sunt o supa de aspirina. Cand spun rock iti dai seama ca nu ma refer la Stefan Banica, Voltaj-ul nou sau Proconsul si Directia 5. Unii din promotorii genului din anii’80 au ajuns sa cante muzica usoara cu texte gen Cantarea Romaniei si asta sub pretextul ca asa se castiga bani. Pai cine ii obliga sa faca muzica? Adica pe de o parte ne laudam ca am inventat Heavy Metal-u’ si apa calda in spatiul mioritic iar pe de alta parte nu mai practicam vechea religie fiindca s-a afumat chilia si nu se mai strang destui bani la cutia milei. In sfarsit, din colegii mei de generatie care mai fac muzica ’’serioasa“ cred ca mai sunt doar Cuvintele.
Multi fani ai metalului clasic, asa cum era el in anii 80 spun ca metalul de azi e lipsit de valoare. Nu doar cel romanesc, ci metalul in general. Tu reusesti sa te mai regasesti in ce se cinta azi, mai sunt trupe tinere bune?
-Se face si azi metal de calitate si genul a fost mereu imbogatit de trupe ca Pantera in anii ’90 sau Disturbed, Sevendust si Linkin Park in ultima decada,acestia fiind unii din favoritii mei. In afara de ei sunt multi altii care practica gothic, doom,viking etc. si tot felul de fuziuni si tocmai de asta sunt inclusi la diverse subgenuri, e o terminologie care provoaca confuzie in mintea multor rockeri. Eu nu as spune ca metalul de azi nu are valoare sau ca cel din anii ’80 era de aur. In ziua de azi se produce mult mai mult si trebuie sa fii mai selectiv. Dar poate stii ca AC/DC sau Motorhead spun ca ei canta ‘’rock’n’roll ‘’, apropos de terminologie.
Locuiesti in Canada, dar te-ai intors in Romania pentru a infiinta trupa M.S. De ce nu ai infiintat o trupa in Canada? Cum este scena metalica acolo?
-Nu am infiintat o trupa acolo fiindca nu am gasit oameni cu care sa ma inteleg si nu am mai avut rabdare sa incep de la zero intr-un mediu nou si care are deja destui reprezentanti. Nu mi-a convenit nici sa cant prin pub-uri si cluburi preluari fara sfarsit asa ca am venit la locul de bastina unde am mai stat pe baricada, ca sa zic asa. Scena rock acolo e foarte bogata fiind practic fuzionata in general cu cea de la vecini. Treaba e ca exista posturi de radio care difuzeaza masiv rock-metal si sunt si anumite emisiuni TV, e adevarat,pe la ore tarzii, dar sunt. Aia stiu sa-si promoveze marfa si o fac asa de bine ca conving pe toata lumea ca sunt buni, inclusiv pe romani. In schimb la noi se da valoarea unui solist sau a unei trupe tot daca au bagat-o aia de-afara in seama si au difuzat-o, sau eventual daca au cantat in deschidere aici la unii de afara, e o treaba mai romaneasca fara personalitate... e mult de vorbit aici.
Este M.S. un proiect al lui Doru Istudor M.S. , din moment ce ii poarta numele si membrii se tot schimba de la un disc la altul, sau este o trupa in care membrii au o participare egala la decizii?
-M.S. a fost initiat de mine dar membrii trupei au adus si aduc idei si piese. Am facut impreuna 3 albume care desi sunt conceptional diferite suna a M.S. deci s-a creat o identitate. Nu schimbam oamenii, a fost cazul, dar nu mi-a facut placere.
Ce inseamna de fapt M.S. ? Am auzit pina acum doua variante, ca ar veni de la Majestatea Sa sau de la Meseriasu. De unde vine? Si care e poveste poreclelor celorlalti membri din trupa: Damigeana, Profesoru, Agresivu. Cornel Marin de ce nu are porecla?
-M.S. inseamna ce spui tu plus alte chestii dar initial vine de la Monstru Sexual. O groaza de lume ma exaspereaza cu intrebarea asta si in general eu ii pasez elegant la alt subiect fiindca n-am chef de povestiri din copilarie. Porecla mi-a pus-o Gabi Nacu in ’81 cand eram la Harap Alb fiind legata de gagici, evident. El avea un prieten care avea aceeasi pasiune si i se spunea M.F. – Mascul Feroce iar eu am devenit brusc M.S. Chestia e ca porecla a prins din cauza ca la Club T4 (actualul Jukebox n.n.) unde repetam noi erau si alti muzicanti de la Iris, Rosu si negru, Domino, etc. si au inceput si ei sa-mi spuna asa. Vorba lui Cristache (Minculescu) : M.S. e unul dintre aia si-a facut renume din porecla. Damigeana si-a capatat porecla de la Docan si Lapi cand era la Krypton, Profesoru cand facea Dreptul si lucra ca suplinitor iar Agresivu- Patranoiu si-a primit-o de la mine fiindca imi place cum se manifesta pe scena, agresiv si profesional. Cornel are porecla, e Distrugatoru. Apropos, lui Profesoru i se mai spune si Sovieticu, ai vazut ce caciula budionovka avea pe cap la lansare ?
George Costinescu si Cristi Luca nu mai fac parte din trupa. Ce s-a intimplat, de ce v-ati despartit de ei?
-Sa spunem ca au fost neseriosi, e suficient.
A’ venit baietii este al treilea disc M.S. Primul Rugina nu moare, a avut versuri in romaneste, al doilea in limba engleza, acum va intoarceti iar la limba romana. De ce? Ati renuntat la ideea de a va adresa si altui public decit cel roman?
-Primul si mai ales ultimul album se refera in special la romani, la situatiile si starea noastra si de aceea textele sunt in limba romana. A Breath Of Fresh Air atinge subiecte fara granita, razboiul, violarea drepturilor omului, globalizarea si cate ceva de alt gen cum ar fi generalul haiduc Ernesto ‘’Pancho’’ Villa,etc. Nu am renuntat la nici un fel de public dar am crezut ca e mai firesc ca ultimul album sa fie in romana.
Piesele noi au o directie evident diferita fata de albumele precedente, care e explicatia acestei schimbari? Ce nu mai mergea la vechea directie? A fost ceva spontan, sau ceva programat? Cine a venit cu ideile noi? Ati lucrat mult la piese?
-Nu e vorba ca nu mergea ceva la vechea directie, adica priveam doar intr-o directie stand la intersectie, sau ca actuala directie e mai neaos cu palaria pe-o spranceana, suntem tot acolo la metale. Nici primele doua discuri nu sunt pe acelasi calapod si asta a fost si scopul. Explicatia e ca inca din primele interviuri, (sunt pe situl trupei) am spus ca nu vreau sa urmaresc strict o linie, ca nu vreau sa devenim monotoni si ca e pacat sa nu explorezi si alte aspecte din metal,din rock. Piesele sunt ale mele si-ale lui Cornel, juma’-juma’. Fiecare le-a gandit dinainte sa ne adunam si pe urma le-am dat forma si coloratura finala impreuna cu colegii. Uite un nou M.S. care iar e ‘’altfel ‘’ dar suna a tot a M.S.
Cum compui muzica? Cinti si la alt instrument in afara de tobe, sau se poate compune o piesa plecind de la tobe ?
-Se poate crea o piesa pornind de la tobe dar eu odata cu ritmul imi imaginez armonia si linia de voce. Abea dupa ce ma hotarasc cu ele ma gandesc la bass si ultima chestie adaugata sunt versurile. Nu stiu sa cant la altceva in afara de tobe si un pic la trompeta. Asta vine din armata unde am fost o perioada gornistul regimentului si mai pierdeam timpul si in formatia de muzica usoara a unitatii si in grupul folk unde bateam niste bongosuri si o tabla aranjate de mine si mai cantam si cu trompeta si cu basul cateodata, ba am incercat si la tambal, ca stiu si la ala putin dar foarte rar am ocazia sa dau intr-unul.
Pe unele dintre piese clapele au un rol activ, uneori chitara e trecuta prin filtre si se aud niste zgomote destul de electro. Cine se face vinovat de «modernizarea» sunetului e o idee venita din interior sau din afara trupei?
-Nu sunt chiar clape in adevaratul sens al cuvantului ci doar niste sunete de synthesiser si vezi ca uneori s-ar putea sa te pacalesti fiind pur si simplu sunete scoase cu chitara de Profesor prin procesoarele lui. Live,o parte din sunetele astea sunt produse de Cornel cu un synth legat in paralel de la bass, cu alta statie. E interesant si mi-a placut idea de synth la unele piese iar la album tot el a venit cu idea.
Pina acum muzica M.S. era evident influentata de Judas Priest si de Pantera. Acum influentele sunt mai subtile, mai greu de identificat si vin si alte zone muzicale. Cum ai defini identitatea trupei in prezent, care este stilul M.S. de azi?
-E greu de catalogat fiindca eu si Distrugatoru ne-am completat unul pe altul la piese desi initial am pornit de la conceptii diferite. Fiecare a vazut altfel piesa colegului si a adus la ea doar ce a fost acceptat de celalalt dar cu scopul comun de a fi toate in aceeasi zeama, intelegi ? Pai gandeste-te de exemplu, ce usor e sa modifici o piesa doar schimband tobele, pot iesi alte versiuni de piesa doar cu atat. Sau cum suna un riff de chitara dublat cu un synth.
In ceea ce priveste partitura de tobe, ai schimbat ceva fata de albumele precedente in felul in care cinti? Sunt cele mai bune tobe pe care le-ai tras pina acum? Crezi ca un muzician trebuie sa incerce sa progreseze indiferent de experienta si de numarul anilor de cintat ?
-Am tras tobe interesante la multe piese pe celelalte albume iar la cel nou bineateles ca am gasit alte conceptii. Cine cauta gaseste asa ca la mai multe piese am iesit din tiparele folosite inainte si eu zic ca a iesit ceva interesant. Cu progresia la progresare e usor de spus ca trebuie si e bine sa fii pe faza si sa mai inveti ceva in mod constant dar in realitate putini progreseaza dupa o anumita varsta. Intervin diversi factori in functie de persoana : automultumirea, familia, blazarea, nemultumirea materiala si altele ca sa nu mai zic de alcool sau droguri care te pot darama iremediabil.
Care e semnificatia titlului si a copertii? Ce aveti de gind sa faceti cu obiectele contondente din mina si de ce Sandu Costica nu are decit un binoclu, nu stie bataie? Cine e al 5lea personaj, cel care se uita pe fereastra inauntru?
-Hai sa-ti spun cat mai pe scurt. Titlul a venit initial de la o veche remarca a lui Minculescu despre cum ar trebui sa incepem noi concertul la Voltaj. In loc de “Buna seara” vocalul trebuia sa spuna “A venit baietii!!!’’ si bang! Incepea concertul! Lucrand la piese m-am gandit cum vorbesc tot felul de oameni de la tarabagiii din Obor pana la politicieni idioti dar cu pretentii mari si pantofi scumpi. Cam asa. Coperta? Suntem noi baietiii care intram cu aplomb in camera asta care poate fi ce vrei tu: camera de repetie, camera de zi a societatii noastre, de balamuc sau de kriegspiel in Siegland. In interior cand deschizi carcasa CD-ului il vezi pe Luca “Argintaru’’ care doar sta la fereastra si ranjeste ca un vampir. Curat bampir! Ha, ha,ha… Damigeana e ‘’greu’’, e suparat, se da vizionar si tine un binoclu pe care scrie “de furat”, Sovieticu ne indeamna din spate “Inainte!’’, Cornel e un prusac parsiv cu insemne de miner pe casca si o sticla de vodca drept arma sau dupa cum zambeste, drept motivatie… iar eu sunt incruntat probabil din cauza barosului greu pe care il car ca sa sparg ceva, sa inlatur vreun obstacol. Cornel, care a facut coperta, mi-a pus un cojoc pe mine ca sa fiu pregatit pentru orice vremuri si mi-a proptit si o decoratie la gat ca sa ma simt mai bine.
Hai sa vorbim un pic despre versuri. Sunt citeva teme mari, ca de obicei, in versurile M.S. Una dintre ele este razboiul si e abordata pe Drept in ochi, Reduta si Spre cer. De unde vine pasiunea pentru istorie, mai ales, din ce observ, pentru al doilea razboi mondial? Piesele pe care le-am amintit, se refera la anumite momente din istorie sau sunt povesti ?
-Intotdeauna m-a pasionat istoria si am incercat sa inteleg de ce si cum s-a ajuns la anumite situatii, ce mecanisme sunt in spatele conflictelor militare si cum se poarta ele si cu ce mijloace. Clausewitz a lansat celebra ‘’Razboiul este o continuare a politicii dusa cu alte mijloace’’. Pasiunea asta mi se trage din familie si am vizitat ce am putut prin lume, muzee, locuri, am stat de vorba cu oameni care au participat la diverese razboaie si am aflat la prima mana cum au vazut ei lucrurile. Citesc si colectionez carti si documentare in general despre tot secolul 20 si nu numai. Drept in ochi e inspirata din filmul de Oscar ‘’Das Boot’’ al lui Wolfgang Petersen si de ispravile lui Gunter Prien. Reduta e despre asaltul fortaretei Plevna cu faimoasele ei redute. Spre deosebire de vechea piesa Patrula care era dedicata lui Bazu Cantacuzino, Spre cer, e pentru toti zburatorii nostri care au aparat cerul si pamantul tarii. Si ca tot veni vorba de dedicatii 1,2,3 e dedicata domnilor de la F.M.I. iar Calatorul prin spatiu cosmonautului Dumitru Prunariu. Am avut ocazia sa stau de vorba cu el de cateva ori in anii ’80 si odata a avut amabilitatea si timpul sa-mi povesteasca despre antrenamentul din Rusia, decolarea cu racheta, despre statia orbitala si cum e acolo, etc. Am fost impresionat si mi-am adus aminte cand lucram la aceasta piesa.
Ce parere ai despre rolul si locul românilor in istoria Europei? Am fost un popor de luptatori, am avut eroi veritabili, sau am fost mereu niste delasatori si niste lasi? A mistificat Ceausescu istoria nationala, avem motive sa fim mindrii de inaintasii nostri sau nu?
-Romanii isi au faptele lor bine asezate in istoria europeana indiferent cum le considera unii si altii. Stii ca se spune ca istoria e scrisa de invingatori iar ce pentru unii se numeste criminal sau terorist pentru altii se considera erou. Avem si noi eroii nostri si am luptat cand a fost nevoie si a existat un creier care sa conduca dar nu stiu daca as putea spune ca suntem un popor de luptatori si in ce sens. Pai Alexandru Macedon, Hanibal, Cezar sau Ginghis Han cu ai lui ce erau ? Popoare iubitoare de pace si muzica ? Sau Napoleon, Tojo si Adolf ? Pentru intrebarile de la punctul asta trebuie sa facem alt interviu. Ceausescu a mistificat anumite aspecte care ii conveneau lui si nu uita de exemplu ca in tabloul ala in care e cu sceptru la primirea presidentiei in ’74 voia si el sa fie un Stefan sau un Mihai Viteazu. Apoi erau asa numitele filme ‘’la comanda’’ gen Burebista in care erau dialoguri unde regaseai texte folosite de el cu patrie, vointa poporului, suveranitate, neamestecu’ in trieburile interne, etc. Una peste alta, da, avem motive sa fim mandri de inaintasi de-ai nostri militari, carturari, savanti sau politicieni. Am fost acuzati uneori pe nedrept de lasitate asa cum a fost sa zicem, situatia de la Stalingrad dar pana la urma timpul le aseaza pe toate la locul cuvenit. Singura chestie e ca istoria se repeta si din nou ii denigram si ii omitem pe unii dintre inaintasi fiindca asa e actuala politica sau asa ne sugereaza aia cu care suntem aliati, parteneri sau ne imprumuta bani.
Un alt subiect legat de istorie care apare in versurile citorva piese este Legiunea Arhanghelului Mihail. Septembrie si Praf sunt piese dedicate unor persoane implicate in miscarea Legionara. Esti un simpatizant al acestei miscari? Cum comentezi rolul pe care Legionarii l-au avut in istoria Romaniei si imaginea controversata pe care o au in prezent?
-Drespre Legiune am citit ce a scris Codreanu, altele scrise de Sima si de altii, carti aparute la noi dupa ’90, bineanteles. Am fost curios sa aflu cat mai multe si am constatat cat rahat au mancat comunistii pe seama lor. Cat de nenorocit a fost sistemul comunist nu mai spun acum. Piesele astea compuse de Cornel mi-au placut ca idee, sunt insa triste, ca mai toata istoria legionara si existenta lor presarata cu patriotism, intrigi, violenta si incheiata in exil sau in inchisorile comuniste. O intreaga generatie batjocorita si decapitata, avocati, ingineri, doctori, oameni de stat, filozofi, artisti, militari, muncitori si tarani deopotriva.
Cele mai multe piese de pe disc au versuri care trimit la societatea contemporana, la sistem, la politica si la oameni in general. In piese ca 1, 2, 3, Ingalarea, Primar in Voluntari si Trei sa-l vada, observ ca tonul nu mai e revolutionar ca pina acum, indemnul direct la actiune a facut loc observatiei ironice. Este ironia voastra o resemnare? Ati renuntat sa mai credeti in schimbare?
-Ironia asta nu e neaparat resemnare desi poate parea asa la o piesa ca Septembrie, sa zicem. Cum sa nu faci misto de unul ca Vanghelie ? (Primar in Voluntari n.n.). Cat despre 1,2,3, Ingalarea si Trei sa-l vada eu zic ca iti arata aspecte ale vietii cotidiane, chestii pe care uneori refuzi sa crezi ca exista, se propaga si se fac de ani de zile, o treaba ingalata, nu ? Si apropos, vezi ca 1,2,3 e dedicata domnilor de la F.M.I.
Cum au fost primite noile piese la concertul de lansare de la inceputul lunii? Care par sa fie preferatele fanilor? Cu ce impresii ai ramas dupa concert?
-La concertul de lansare am avut in repertoriu si 8 din cele 12 piese de pe noul album si au fost primite foarte bine. Pot spune asta fiindca din ce am vazut eu de la tobe cand puteam, publicul s-a manifestat bine la cele noi, la fel ca si la piesele de pe celelalte albume si chiar la cele 2-3 de-ale mele din anii ’80. Din ce mi-au spus prieteni sau cunoscuti se pare ca discul asta nou e de succes. Dupa concert eram obosit si a mai trebuit sa strang si tobele dar pe ansamblu a fost o seara reusita la noi, la Legacy, m-am distrat. Si colegii s-au simtit bine fiindca a fost un sunet foarte bun,lumini bune,tot in regula. Am stat pana tarziu dupa aceea la bere cu Mircea Florian, Doru Ionescu si alti prieteni.
Aveti in plan un turneu de promovare pentru noul album? In ultima vreme au fost citeva trupe care s-au incumetat sa faca turnee nationale, deci e posibil, aveti de gind sa incercati si voi?
-O sa mai avem cateva concerte iar apoi eu trebuie sa plec in Canada. Am venit de peste un an si mai am treaba si acolo. Un turneu national nu avem planificat pentru acest album, nici nu sunt sigur ca ar fi rentabil in actualele conditii economice si nici nu ma misc undeva daca nu sunt asigurate anumite conditii.
V-ati gindit deja la ce o sa faceti dupa promovarea albumului, lucrati planificat, pe etape, sau vazind si facind? Care sunt urmatoarele miscari pentru M.S. si citi ani crezi ca vor trece pina la urmatorul album?
-Vom lucra la alt material si vom reantregi formula cu inca un chitarist, avem cativa in vedere pentru pomul de iarna. Nu stiu cat timp va trece pana la urmatorul album, in final totul se rezuma la bani. Nu stii bancul cu gainusele lui Itic si cu rabinul ? Rabi avea idei dar Itic avea destule gainuse ?